نگاه فارس

از افتتاح زود هنگام ایستگاه رازی قطار شهری تا پر کردن چاله های ۸ سال گذشته با کمپرسی

۱۶ آذر ، ساعت ۲۲:۳۰

در این گزارش از آیین زود هنگام و نمادین ایستگاه رازی قطار شهری شیراز و اظهارات نماینده مجلس پر حاشیه شیرازی مبنی بر پر کردن چاه های ۸ سال گذشته با کمپرسی، و وعده های عملی نشده دولت را خواهید خواند.

 

به گزارش خبرنگار نگاه فارس، شیراز امروز میزبان سخنگوی دولت تدبیر و امید رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای افتتاح نمادین ایستگاه رازی قطار شهری شیراز بود؛ روند این افتتاح نیز همانند افتتاح‌هایی به این شرح است: مسئولین کشوری با جریان سازی‌های خبری و برنامه‌های دهن پرکن می‌آیند و روبان قرمزرنگی را قیچی می‌کنند و بعد از بازدیدهای روتین و همیشگی که همه‌چیز آن بازدیدها فقط برای آن دیدار تمیز و مرتب و منظم شده است،  می‌آیند و در برابر مسئولین و مردم با لبخند قول‌هایی را می‌دهند سپس سوار هواپیما می‌شوند و با خود قول قرارهایی که داده‌اند را می‌برند.

از فردای آن روز همه‌چیز به حال قبلی خود برمی‌گردد و همه منتظر عملی شدن وعده‌های مسئولین هستند، منتظر هستند تا ببینند آنچه قول داده‌اند.

در حاشیه این افتتاح نمادین بوی رنگ تازه‌ای در بیرون از محوطه ایستگاه قطار شهری مشام آدمی را اذیت می‌کرد و سر را به دنبال پیدا کردن منبع ساطع کننده این بو به این‌طرف و آن‌طرف می‌کشاند که باکمی دقت به رنگ زدن‌های هول هولکی جدول‌های کنار ایستگاه قطار شهری می‌رسیدی.

وقتی پله‌ها را که به سمت جایگاه برنامه یکی پس از دیگری سپری می‌کردی متوجه جای خالی پله‌برقی‌هایی می‌شدی که در یک حرکت زیبا جای خالی‌اش پرکرده بودند و روی آن‌ها چند گلدان زیبا گذاشته بودند.

گفتنی است در این ایستگاه قطار شهری همانند دیگر ایستگاه‌ها خبری از جایگاه مخصوص عبور و مرور برای رفت‌وآمد معلولین نبود چرا هیچ‌کس جواب گوی این سؤال نیست که چرا استان فارس باوجود داشتن بیش از ۴۵۰ هزار معلول، مسئولین فکری جدی در راستای رفاه حال شهروندان معلولان استان و شهرمان نمی‌کنند؟

این برنامه با داشتن ۶ سخنران بعد از گذشت تأخیر یک‌ساعته آغاز شد.

 

افتتاح فاز یک قطار شهری شیراز طی دو سال آینده

اسدالله حاجی زمانی به‌عنوان اولین سخنران گفت: فاز ۲ خط یک متروی شیراز با مسافت ۱۰٫۵ کیلومتر در مردادماه جاری افتتاح شد که به مدت ۹ ساعت در طول روزبه شهروندان ارائه خدمت می‌کند.

https://media.mehrnews.com/d/2017/12/07/4/2656401.jpg

وی با اشاره به هزینه‌ی اعتباری بالغ‌بر ۴۷۰ میلیارد ریال جهت راه‌اندازی ایستگاه رازی، مطرح کرد: خط یک مترو شیراز به طول ۲۴.۵ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه توان جابه‌جایی ۱۸ هزار نفر در هر ساعت را دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز افزود: خط ۲ شیراز به طول ۱۵ کیلومتر شامل دو فاز است که فاز یک آن به طول ۱۰ کیلومتر از شهرک میانرود آغاز و تا میدان امام حسین (ع) ادامه دارد که طی دو سال آینده افتتاح خواهد شد.

 

عنایت ویژه دولت به سهم اعتبارات خط ۲ قطار شهری شیراز

رئیس شورای شهر شیراز نیز در ادامه این مراسم بابیان اینکه شهرهایمان را باید برای ضعیف‌ترین مردم شهر بسازیم، گفت: باید شهر را به سمت مردم‌محوری و پیاده‌روی سوق دهیم تا شهری زیباتر با آلودگی کمتر داشته باشیم و مردم با سلامت روانی بهتر از زندگی در آن لذت ببرند.

سید احمدرضا دستغیب با اشاره به تغییر رویه جهت لذت بردن مردم از زندگی در شهر، افزود: برای رسیدن به این هدف باید حمل‌ونقل عمومی را گسترش داد و دولت نیز باید نسبت به پرداخت سهم خود توجه ویژه‌ای را داشته باشد.

 

چاله و چاه‌های ۸ سال گذشته با هیچ کمپرسی پر نمی‌شود/ تفاوت در رأی‌ها جایی خود را نشان دهد

 در ادامه مهندس فرج‌الله رجبی، نماینده مردم شیراز گفت: قرار نیست توقعاتی برای مردم ایجاد کنیم که با واقعیت‌های اقتصادی کشور هم‌خوانی نداشته باشد.

https://media.mehrnews.com/d/2017/12/07/4/2656400.jpg

وی با اشاره به اینکه پوسته شیراز همان گل‌وبلبل‌هایی است که گفته می‌شود، افزود: اما مغز این شهر زیرساخت‌هایی بوده که از ۵۰ سال پیش به این‌طرف هیچ تغییر نکرده است.

وی با اشاره به اینکه شیراز در خوش‌نامی مانده و شبیه پولدارهای ورشکسته شده است، تأکید کرد: آن چاله و چاه‌هایی که درزمینهٔ های اقتصادی و سیاسی در هشت سال گذشته ایجادشده است، حالا حالا با هیچ کمپرسی پرنمی شود.

رجبی با یادآوری این مطلب که هیچ‌گاه نمی‌توان به تاریخ، فرهنگ، ادبیات و فلسفه کشور، بدون شیراز توجه کرد، یادآور شد: توقع داریم مسئولان بیشتر به این شهر توجه شود و امیدواریم دولت بیشتر شیراز را مد توجه قرار دهد.

وی افزود: درجایی زندگی می‌کنیم که اعتباراتمان برای هزینه‌هایمان به‌صورت قطره‌چکانی باهمت مدیرانی که احساس مسئولیت می‌کنند توزیع می‌شود.

رجبی بابیان اینکه شهر شیراز به ریاست جمهوری منتخب گذشته رأی نداد ولی به آقای روحانی رأی داد، گفت: توقعی که از دولت گرامی داریم این است که شیراز را مدنظر داشته باشند و این تفاوت در رأی‌ها جایی خود را نشان دهد.

 

سهم دولت به شبکه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت‌نشده است

حیدر اسکندر پور نیز به‌عنوان چهارمین سخنران در این برنامه گفت: تحرکی که در این پروژه ایجادشده ناشی از تزریق نقدینگی حاصل از فروش اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی است.

https://media.mehrnews.com/d/2017/12/07/4/2656406.jpg

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۵ طی ۳ مرحله بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته‌شده که شهرداری شیراز با احتساب سود آن متعهد به پرداخت حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

شهردار شیراز با اشاره به رکود حاکم بر شهر و تأکید بر اینکه این مبالغ هنگفت شهرداری‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد، تصریح کرد: در ماه آینده مبلغی بالغ‌بر ۱۲۰ میلیارد تومان اصل و سود ناشی از اوراق مشارکت را باید بپردازیم و جهت پروژه‌های عمرانی دیگر نیز مبلغی بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت شود.

اسکندر پور بابیان اینکه درمجموع مبلغی بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان را باید به شبکه بانکی بپردازیم، مطرح کرد: اصل‌وفرع سهم دولت در این مبلغ پرداختی به شبکه بانکی ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که پرداخت‌نشده است.

وی با اشاره به پروژه خط ۲ مترو شیراز از شمال به جنوب شهر، خاطرنشان کرد: باوجود مشکلات مالی، خط ۲ را با ۵۰۰ میلیارد تومان اجرا کردیم که با سرعت مناسبی پیش می‌رود.

شهردار شیراز بابیان اینکه طبق مطالعات دانشگاه شیراز، بیشترین حجم ترافیک این کلان‌شهر در محدوده شمال غرب است، خاطرنشان ساخت: احداث خط ۳ مترو شیراز از پل معالی‌آباد تا ایستگاه راه‌آهن به‌زودی آغاز خواهد شد که می‌توان با اتمام آن ترافیک غرب شهر شیراز را کنترل کرد.

 

در ارتباط با منابع اعتبارات دولتی با دقت صحبت می‌کنم

اسماعیل تبادار ، بابیان اینکه پروژه قطار شهری شیراز در سال ۸۰ که من به‌عنوان معاون عمرانی مشغول بودم مطرح شد، گفت: حمل‌ونقل عمومی شهری یکی از اولویت‌های مهم مسؤولین است؛ چون مزایای بسیاری ازجمله سلامت شهری را به دنبال دارد.

https://media.mehrnews.com/d/2017/12/07/4/2656409.jpg

وی بابیان اینکه پرآوازگی حق فارس است، تصریح کرد: در ارتباط با منابع اعتبارات دولتی با دقت صحبت می‌کنم و توجه جدی به منابع حداقلی دولت دارم تا زمینه ساختار حداکثری را در همه‌ی امور در استان فارس ایجاد کنیم.

استاندار فارس بابیان اینکه نگاه جدی به بخش خصوصی در کنار منابع دولتی دارم، خاطرنشان کرد: اگر موضوع فاینانس و پیمانکار مشخص شود، اعتبار مناسبی به‌صورت مستقیم در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

دولت هر تعهدی کند، باید آن را در چارچوب اولویت‌ها و اهداف برنامه در بودجه سالانه قرار دهد

محمدباقر نوبخت به‌عنوان حسن ختام این برنامه افزود: توافقی درزمینه‌ی قطار شهری بین شهرداری‌ها و دولت صورت گرفته است که ۵۰ درصد از هزینه‌ی ساخت بر عهده دولت و ۵۰ درصد از آن بر عهده شهرداری‌ها است.

https://media.mehrnews.com/d/2017/12/07/4/2656413.jpg

وی بابیان اینکه دولت هر تعهدی کند، باید آن را در چارچوب اولویت‌ها و اهداف برنامه در بودجه سالانه قرار دهد، تصریح کرد: بودجه سال ۹۷ در جلسه دیروز هیئت دولت تصویب شد که این لایحه در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی به مجلس تقدیم می‌گردد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به رشد چشمگیر اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال آینده مطرح کرد: در بودجه سال ۹۷ که از منابع مختلف حاصل می‌گردد، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان جهت تکمیل طرح‌های عمرانی پیش‌بینی‌شده است.

نوبخت افزود: در سال ۹۵ بودجه تخصیص داده‌شده به طرح‌های عمرانی تنها ۲ هزار میلیارد تومان بوده که امیدواریم تا پایان سال تمام این بودجه را در اختیار مسؤولین قرار دهیم.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ربع بودجه به طرح‌های عمرانی اختصاص داده‌شده، راهی به‌جز اولویت‌بندی در تخصیص بودجه به طرح‌ها نداریم.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به طرح‌های حمل‌ونقل‌ عمومی و قطار شهری به‌عنوان اولویت‌های کشور، خاطرنشان کرد: به‌جای تزریق بودجه به‌صورت قطره‌چکانی، به چند طرح با اولویت بالا بودجه‌ها تخصیص داده خواهد شد که موضوع تکمیل قطار شهری شیراز نیز جزو اولویت‌ها است.

نوبخت بابیان اینکه دولت در خصوص فاینانس و پرداخت سهم خود به وعده‌اش عمل خواهد کرد، گفت: رهاورد دولت برای شهر شیراز در دو زمینه‌ی پرداخت سهم دولت در قطار شهری شیراز و تکمیل نواقص استادیوم بزرگ و منطقه‌ای شهرک میانرود خواهد بود.

 

این افتتاح نیز همانند افتتاح های دیگر به پایان رسید اما خوب است آن چیز که مسئولان به یادگار مردم می گذارند وعده های انجام شده باشد نه افتتاح های زود هنگام .


instagram telegram

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *