نگاه فارس

چگونه املاح و انرژی از دست رفته بدن در ماه رمضان را جبران کنیم؟

۲۷ خرداد ، ساعت ۱۴:۰۳

برای جبران از دست دادن مایعات و مواد قندی در طول روز، روزه داران وعده افطار خود را با مایعات ولرم و نیمه گرم شروع کنند و از مصرف مایعات سرد و نوشابه‌ها خودداری کنند.

چگونه املاح و انرژی از دست رفته بدن در ماه رمضان جبران کنید

به گزارش نگاه فارس؛منصور رضایی، متخصص تغذیه با اشاره به رعایت اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: همان طور که می‌دانید افراد در ایام مبارک رمضان متأسفانه، برای برطرف کردن افت قند و عطش با مصرف مایعات شیرین و سرد مثل نوشابه‌ها به استقبال افطار می‌روند که این کار، بسیار اشتباه است.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که اگر افراد می‌خواهند مایعات و مواد قندی را که در طول روز از دست داده‌اند، در وعده افطار جبران کنند باید وعده افطار خود را با مایعات ولرم و نیمه گرم شروع کنند و از مصرف مایعات سرد و نوشابه‌ها به شدت خودداری کنند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف مایعات سرد در ایام ماه مبارک رمضان، اصلاً توصیه نمی‌شود، بیان کرد: بهتر است برای افطار از مایعات ولرم مثل چای و عسل یا خرما استفاده کرد. این ترکیبات، برای جبران قند و املاح از دست رفته بدن افراد روزه دار، بسیار مفید هستند.
وی در ادامه افزود: افرادی که به مدت ۱۷ تا ۱۸ ساعت روزه می‌گیرند بعد از وعده سحری دچار گرسنگی می‌شوند، افت قند پیدا می‌کنند و همین افت قند و حالت عطش فراوان تمایل آن‌ها را به مصرف غذا‌ها به ویژه غذاهای چرب و شیرین بیش‌تر می‌کند.
رضایی تاکید کرد: مصرف این غذا‌ها در وعده افطار آن هم برای معده‌ای که مدت‌ها خالی بوده است، ناگوار است و مشکلات گوارشی را دوچندان می‌کند.
وی تصریح کرد: به هرحال، با توجه به این که بعد از وعده افطار، وعده شام هم داریم توصیه ما این است که تا حد امکان در وعده افطار از غذاهای سبک استفاده و از مصرف غذاهای سنگین جداً خودداری شود؛ زیرا افطاری سنگین معمولاً مانع مصرف شام و حتی سحری می‌شود.
این متخصص تغذیه یادآور شد: بهترین حالت برای مصرف افطاری همان افطاری سبک همراه با یک چای شیرین و ترکیب چای با عسل است؛ افطاری سبک و خوب نیازهای فرد را در وعده افطار تأمین می‌کند و دوساعت بعد نیز می‌تواند زمان مناسبی برای صرف شام باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


instagram telegram

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *