نگاه فارس
نجمه اشرفی

جاذبه و دافعه تبلیغات آماری پرهزینه

۴ آذر ، ساعت ۱۵:۱۸

بهترین روش تبلیغ، شفاف‌سازی درباره محل هزینه‌کرد زکات و برکات آن و یا نشان دادن عواید وقف در جامعه است؛ چراکه مردم انتظار دارند نتیجه مشارکت خود را به‌صورت ملموس ببینند.

نگاه فارس-/ نجمه اشرفی؛ خبرنگار روزنامه سبحان

این روزها در نشست‌های مختلف از لزوم نهادینه کردن فرهنگ وقف و پرداخت زکات در جامعه می‌شنویم و برخی متولیان امر ضعف تبلیغات را مانعی برای مشارکت بیش‌ازپیش مردم در این امور خداپسندانه می‌دانند. اما در این میان باید دقت داشته باشیم که شیوه‌های گران و پرزرق‌وبرق تبلیغات شاید برای بخش اقتصادی خصوصی جوابگو باشد و با این روش توفیقی در جذب سرمایه‌گذار کسب کنند اما در نهادهای حمایتی شیوه‌های تبلیغاتی پرهزینه نتیجه عکس دارد و اعتماد عمومی را کاهش می‌دهد. تقاضای مصرف کردن بخشی از زکات برای تبلیغات و ترویج زکات نیز خود جای آسیب‌شناسی دارد گویا رقم بالای زکاتی که سالانه اعلام می‌شود و به گفته متولیان امر برای مردم توقع کاذب ایجاد کرده، برای اعضای شورای زکات هم توقع بیجا ایجاد کرده است.

طبیعتاً تبلیغ و ترویج این امور خداپسندانه و احکام الهی با روش‌های خلاقانه و کم‌هزینه و ترجیحاً داوطلبانه می‌تواند نظر مخاطب را بیش از تبلیغات پرهزینه و آماری جلب کند. مسئولین امر باید مخاطبشان را بهتر بشناسند و بدانند با چند کلیپ و زیرنویس پرهزینه نمی‌توان کار مؤثری در راستای ترویج وقف و زکات کرد بلکه برای دیوار فروریخته اعتماد مردم باید کاری کرد. تأکید مردم در کمک مستقیم به زلزله‌زدگان و پیش از آن دیوارها مهربانی که مردم سعی داشتند اجناس خود را مستقیماً به دست نیازمندانش برسانند تا حدود زیادی عمق این بی‌اعتمادی را نشان می‌دهد.

 قطعاً در این شرایط بهترین روش تبلیغ در این خصوص شفاف‌سازی درباره محل هزینه کرد زکات و برکات آن و یا نشان دادن عواید وقف در جامعه است مردم انتظار دارند نتیجه مشارکت خود را به‌صورت ملموس ببینند نه در قالب چند آمار کلی که انعکاس گسترده آن‌هم هزینه‌های زیادی برای نهادهای حمایتی در بردارد.

اگر مردم یک روستا یا شهرستان پس از پرداخت زکات ببینند چند نفر از بیماران محله و روستا مشکلشان بی‌سروصدا حل شد، عروسی چند زوج جوان سر گرفت یا چند جوان محله از بیکاری و سرگردانی نجات یافتند و مشغول کار شدند چند زندانی به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند و…قطعاً برای پرداخت زکات سال آینده با میل و رغبت بیشتری پیش‌قدم می‌شوند اما وقتی ببینند از زکات آن‌ها فقط چند خط آمار به یادگار مانده یا صرف ساخت مسجد یا خانه عالمی شده که درهای آن در طول سال بسته است چون روحانی مستقر ندارند و…طبیعتاً دافعه ایجاد می‌شود حتی برخی اوقات که مشکلات به مردم فشار می‌آورد به این مکان‌های دربسته آسیب می‌زنند تا حداقل دلشان خنک شود و نارضایتی خود را نشان دهند.

اگر هم‌زمان با ساخت مسجد و خانه عالم فکری برای نیروی انسانی مستقر در این مکان‌ها بشود و حضورشان برکات معنوی برای روستا یا شهرستان داشته باشد قطعاً میل و رغبت مردم بیشتر خواهد شد و آنجا را مآمن و پناهگاه خود می‌دانند. اگر قبل از مصرف کردن زکات یا عواید حاصل از موقوفات مشکلات روستاها و شهرستان‌ها به‌صورت دقیق رصد بشود و با اولویت‌بندی برای رفع این مشکلات اقدام شود و مردم ببینند نتیجه مشارکتشان بدون اولویت صرف نمی‌شود، همچنان سال‌به‌سال برای مشارکت در امور خداپسندانه‌ای مانند وقف و زکات و صدقات بیش‌ازپیش پیش‌قدم می‌شوند. مردم فارس در مشارکت در کارهای خیر امتحان خود را پس داده‌اند و در سطح کشور زبانزد هستند.


instagram telegram

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *